Skocz do zawartości
  • Witaj na BimmerTech.pl

    Cześć Pasjonacie! Miło Cię powitać na najlepszym forum BMW.

    Aby w pełni korzystać z forum wymagana jest Rejestracja.

     

Rodzaje płynów hamulcowych


Rekomendowane odpowiedzi

  • Administrator
Opublikowano

Istnieją trzy główne rodzaje płynów hamulcowych stosowanych w pojazdach:

Płyny hamulcowe glikolowe - są najczęściej stosowane i są dostępne w różnych klasach, takich jak DOT 3, DOT 4 i DOT 5.1. Płyny hamulcowe glikolowe są mieszankami glikolu i innych składników, takich jak korozja i środek przeciw piane. Mają wysoki punkt wrzenia, co oznacza, że są bardziej odporne na parowanie w wysokich temperaturach. Są one również bardziej higroskopijne, co oznacza, że przyciągają wodę i trzeba je wymieniać co jakiś czas.

Płyny hamulcowe silikonowe - są mniej popularne, ale zyskują na popularności ze względu na ich właściwości. Są one mieszankami silikonu i innych składników, takich jak korozja i środek przeciw piane. Płyny hamulcowe silikonowe mają wyższy punkt wrzenia niż płyny hamulcowe glikolowe, są mniej higroskopijne i mniej podatne na korozję. Mają też dłuższy okres użytkowania.

Płyny hamulcowe na bazie oleju roślinnego - są rzadko stosowane i są mieszanką oleju roślinnego i innych składników, takich jak korozja i środek przeciw piane. Płyny hamulcowe na bazie oleju roślinnego mają wyższy punkt wrzenia niż płyny hamulcowe glikolowe, ale są bardziej higroskopijne. Są one bardziej przyjazne dla środowiska niż płyny hamulcowe glikolowe i silikonowe, ale wymagają specjalnego systemu hamulcowego, aby działać poprawnie.

DOT 3 to jeden z klasycznych typów płynów hamulcowych glikolowych, który jest używany do hamulców hydraulicznych w samochodach, motocyklach i innych pojazdach. Zgodnie z normami SAE, DOT 3 jest klasyfikowany jako płyn hamulcowy z punktem wrzenia wynoszącym minimum 205 stopni Celsjusza oraz gęstością między 1.10 a 1.20 g/cm3.

Płyny hamulcowe klasy DOT 3 mają dobre właściwości przeciwkorozyjne, ale są bardziej higroskopijne niż bardziej zaawansowane klasy płynów hamulcowych, takie jak DOT 4 i DOT 5.1. Oznacza to, że przyciągają wodę z otoczenia i z czasem zwiększają swój punkt wrzenia, co wpływa na skuteczność hamowania i bezpieczeństwo.

Płyny hamulcowe klasy DOT 3 są stosowane w wielu starszych samochodach i są nadal powszechnie dostępne w sklepach z częściami samochodowymi. Jednakże, jeśli istnieje możliwość, zaleca się stosowanie wyższych klas płynów hamulcowych, które mają lepsze właściwości termiczne i są mniej podatne na korozję.

DOT 4 to jeden z typów płynów hamulcowych, które są stosowane do hamulców hydraulicznych w samochodach, motocyklach i innych pojazdach. Zgodnie z normami SAE, DOT 4 jest klasyfikowany jako płyn hamulcowy o punkcie wrzenia wynoszącym minimum 230 stopni Celsjusza oraz gęstości między 1.10 a 1.20 g/cm3.

Płyny hamulcowe klasy DOT 4 są mniej higroskopijne niż płyny klasy DOT 3, co oznacza, że przyciągają mniej wody z otoczenia. Dzięki temu mają wyższy punkt wrzenia i lepsze właściwości termiczne, co pozwala na skuteczniejsze hamowanie i zwiększa bezpieczeństwo jazdy.

Płyny hamulcowe klasy DOT 4 są stosowane w wielu nowszych samochodach i są powszechnie dostępne w sklepach z częściami samochodowymi. Jednakże, istnieją również jeszcze wyższe klasy płynów hamulcowych, takie jak DOT 5.1, które oferują jeszcze lepsze właściwości termiczne i ochronę przed korozją.

DOT 5.1 to jeden z najwyższych typów płynów hamulcowych, które są stosowane do hamulców hydraulicznych w samochodach, motocyklach i innych pojazdach. Zgodnie z normami SAE, DOT 5.1 jest klasyfikowany jako płyn hamulcowy o punkcie wrzenia wynoszącym minimum 260 stopni Celsjusza oraz gęstości między 1.10 a 1.20 g/cm3.

Płyny hamulcowe klasy DOT 5.1 mają jeszcze lepsze właściwości termiczne niż płyny klasy DOT 4, co pozwala na jeszcze skuteczniejsze hamowanie i zwiększa bezpieczeństwo jazdy. Ponadto, są mniej higroskopijne niż płyny klasy DOT 3 i DOT 4, co oznacza, że przyciągają znacznie mniej wody z otoczenia.

Jednakże, płyny hamulcowe klasy DOT 5.1 są nieco droższe niż niższe klasy płynów hamulcowych i nie są zalecane do stosowania w starszych pojazdach, które nie są przystosowane do tego typu płynów. Płyny hamulcowe klasy DOT 5.1 są zalecane do stosowania w samochodach z hamulcami tarczowymi o dużych rozmiarach, w samochodach sportowych i w pojazdach użytkowanych w trudnych warunkach, takich jak ciężarówki i pojazdy użytkowe.

BMW E60 530d 218km + chip

Olej: Ravenol VST 5w40 + Archoil AR9200 v2

www.grafidea.pl

  • 1 rok później...

Opublikowano

Stosuje ktoś jakieś lepsze płyny "sportowe" ? Macie z tym jakieś doświadczenie?

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano
W dniu 30.05.2024 o 13:24, lukaszb napisał(a):

Stosuje ktoś jakieś lepsze płyny "sportowe" ? Macie z tym jakieś doświadczenie?

Na pewno wyższy zakres temperatury wrzenia. A zamierzasz wyjeżdżać autem na tor? Bo jeżeli nie, to gra nie warta świeczki. Lepiej założyć porządny zestaw tarcz i klocków, zregenerować zaciski, wymienić przewody na wytrzymałe w stalowym oplocie i jazda. Te wszystkie płyny hamulcowe ze "sportowych" serii przeważnie mają większą absorpcję wody co wpływa na szybsze zawilgocenie płynu, a tym samym jego częstszą wymianę.

  • Lubię to! 1

-E21🖤E30🖤E36🖤E46🖤E90🖤-

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...